2021. január 17., vasárnap

Forrólevegős fritőz tapasztalatok

 Régen írtam ide. Egyelőre egy olyan témám van, ami már eléggé beérett.
Beruháztunk egy forrólevegős fritőzre. A hasábburgonyát mindig is szerettem, de macerás, és a hagyományos módon készítve sok olajat magába is vesz, még több pedig használtan marad utána. Ezért, amikor egy munkatársam beszélt az ő készülékéről, én is megkívántam.
Természetesen a tényleges vételt hosszas keresgélés és hasonlítgatás előzte meg. Végül a SilverCrest mellett döntöttem. Egyik érv, hogy van keverője, a másik, hogy két oldalról fűt: a serpenyőt is alulról. Más készülékek kosarát rázogatni kell keverésképpen. És ha nincs serpenyő, csak rácsos kosár, az ugyan szintén minden oldali hevítést jelenthet, de be is szűkíti a lehetőségeket. Az alapanyagokból távozó esetleges szaft valószínűleg kárbavész.
Hasonló keverő a Tefal gépeiben van, de azoknál nem sikerült kifacsarni a leírásból, fűtenek-e alulról.

A krumpli sütésére zseniális a masina. Az evőkanálnyi olaj inkább csak azért kell, hogy megszokottabb íze legyen. Beleteszem, beállítom a programját, és előre tervezhető idő múlva kiszórom a kész ételt. Ő termosztálja, ő keveri, semmi további dolgom vele. Közben lehet foglalkozni mondjuk, a másik fogással.
Hogy kissé többet mondjak egy promóciós szövegnél: én úgy értelmezem, hogy az idő a megfelelően felfűtött állapotban indul. Tehát beöntöm az olajkát, elindítom a friss burgonya (mindig azt használok) programot, hozzáadok két percet, és amikor elalszik a lámpa - elérte a hőfokot - akkor mehet a krumpli. Másrészt a leírás szerint 40 dkg friss alapanyagra készült a gép - és a program. Ez két személyre is elég szűkös. Legalábbis az én őseim között lehetett néhány hobbit is :-) . Kísérleteztem az adag emelhetőségével. Annyira nem rugalmatlan a dolog, de a sütési időt is emelni kell. És figyelni, hogy nem keveri-e ki a serpenyőből. Ez akár attól is függhet, milyen hosszúak a hasábok. Kb. 55 - 60 dkg még sikerülni szokott.
A másik nagyon bevált felhasználás a zöldségköret. Ezekből inkább a fagyasztottakat próbáltam. Vannak különféle serpenyős keverékek, de akár az egynemű vágott zöldbabból is jó. Itt az az érdekes, vannak-e az adott gyártmányban apróbb törmelékek, vagy olyan összetevők (pl. csemegekukorica), amelyek hamar túlpirulnak. Az elkészítés menete a krumpliéhoz hasonló, csak a kevés olajra szórok fűszert is. A fehérbors + curry keveréket szeretjük. Az időt viszont az adott keverékhez ki kell kísérletezni.
A harmadik csapásirány a brassói aprópecsenye. Ilyen ízűt és állagút hagyományos tűzhelyen nem tudok. És ehhez van szükség a serpenyőre. Mivel a hús valamivel több időt kíván, előbb elkészítem a krumplit, aztán a húst, a végén újra hozzáteszem a krumplit összehevítésre.
Amit próbáltam, de többet nem fogom: bőrös csirke csupaszon. Nem a sülttel van probléma, hanem azzal, hogy a bőr sülés közben serceg, zsírcseppecskéket fröcsköl. Ezek pedig még a légfúvás ellenében is bejutnak a fűtőcső köré. Annak a tájéknak a tisztítására láthatóan nem készült a gyártó. Szétcsavarozva lehetséges, de tökéletlenül. Nem szeretném, hogy emiatt hamar amortizálódjon a sütő.

Ez az eszköz szerény méretezésű. Mint már említettem két személyre (alkamanként szűkösen) elegendő. Nagyobb család ellátására legalábbis más gyártmányt érdemes keresni (láttam 9 l kapacitásút is), és megalkudni annak a képességeivel. Egy progam ideje kb. 35 - 40 perc, ha az ember többet indít egymás után, akkor az első étel várakozni fog, és a burgonya frissen a legjobb.

Ha már írtam a finom pirított zöldségről, megemlítem, hogy ha szaporítani kívánom a köretet, és nem bánom, ha valamivel magasabb energiatartalmú lesz, párolt bulgurral szoktam keverni. Az nem ilyen sütőben készül.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése