2018. március 18., vasárnap

C-Tech Lexis EBR-61

Egy ideje kénytelen vagyok sok időt tölteni vonaton. Ezért beruháztam egy e-book olvasóra. Elolvastam számos ismertetőt és tulajdonosi véleményt, ezek után döntöttem a C-Tech Lexis EBR-61 megvétele mellett. Mivel erről elég kevés helyen találtam információt, leírom a benyomásaimat, hátha segítek vele valakinek a választásban.

A képernyő a fejlettebbnek tartott E Ink Carta 1024x758 felbontással. Érintős, van háttérvilágítása, amely állítható fényességű. Engem teljesen kielégít a láthatósága, még akkor is, ha a takarékosabb üzemmódra kapcsolom (ilyenkor azért csökken a kontraszt, és mintha a betűk is vékonyabbak lennének).
A készülék rendelkezik három fizikai gombbal is: előre- és visszalapozás, valamint az Android rendszer vissza funkciója az alapértelmezésük. A strapabírásukról még nem volt időm meggyőződni.
Az e-book olvasók a leírások szerint leginkább a képernyő frissítésekor használnak áramot. Tehát az egy feltöltéssel elérhető üzemelést nem annyira időben, mint inkább a lapozások számában lehetne mérni. Annyira nem vagyok mániás, hogy sok száz oldalt számontartsak (egyébként is gyanús, hogy a képernyőlapok nem azonosak a könyv lapszámozásával). Mindenestre két és fél kötet után még 60% fölötti az akku állapota. Pedig először sokat keresgéltem a helyet, ahol korábban a számítógépen tartottam egy könyvben. Kissé tartottam ettől a tulajdonságtól, mert cseh nyelvű oldalakon többen panaszkodtak a gyors lemerülésre. Nekem eddig ilyen gondom nem volt; az is igaz, hogy csak az alap olvasófunkciókat használom rendszeresen.
Lehetőség egyéb is volna, lehet wifire kapcsolódni, neten böngészni, hangfájlokat hallgatni. Felolvasást is lehet kérni, de angol nyelvű, és meglehetősen gépies hang. (Mondjuk magyarul engem nem is érdekel a dolog, csehül még kevésbé.)
Ami még érdekes lehet: a dobozban csak cseh és szlovák nyelvű minimális útmutató volt. A gépen van egy pdf állomány, amely valamivel részletesebb, csak jusson el az ember a megnyitásáig. Magam averziót táplálok a telefonokkal szemben, tehát abszolút kezdő voltam. Azért sikerült átvergődni a nehézségeken. A leírás angol nyelvű és egy Onyx BOOX C67 nevű gépé. Lehet, hogy nem csak a kínaiak koppintanak?
Akit az előbbiek nem riasztottak el, meg tudom nyugtatni, hogy a kezelőfelület nyelveként azért a magyar is választható.

Összességében eddig elégedett vagyok a kütyüvel, és a felsorolt technikai képességeket aránylag jó áron kínálja.

20 megjegyzés:

  1. Csak egy kis segítséget kérnék. Vennék egy ilyen kütyüt, de nem egyértelmű, hogy van-e benne magyar nyelvű menü. Több helyen azt írják cseh nyelven van. Itt te azt írod a magyar is választható.

    VálaszTörlés
  2. Igen, van magyar nyelvű menü.

    VálaszTörlés
  3. Szerezném megkérdezni, hogy a márciusi bejegyzés óta tapasztalt- e negatív változást? Gondolok például a gyors lemerülésre? Illetve más probléma felmerült-e a több hónapos használat alatt?
    Válaszát előre is köszönöm.
    Ildikó

    VálaszTörlés
  4. Probléma nem merült fel. Minden hétköznap kb. két órát használom, így nagyjából három hetente kell tölteni. Van olyan könyv, amiben nem tudok olvasható karakterméretre váltani, de az a gyanúm, hogy a netről szedettvedett fájl a ludas. Az indulás sebességére nem lehet büszke, de nem indítom gyakran, kibírom.

    VálaszTörlés
  5. Kedves Belohin!
    A segítségedet szeretném kérni pár kérdésben.
    Más oldalon olvastam panaszt arra, hogy a kijelző megvilágítása nem a legjobb, kicsit kékes árnyalatú. Igaz ez? A szemet rontja?
    Van az e-bookon vmilyen böngésző, a netről tudsz rá könyveket letölteni?
    Egy pdf formátumú könyvben állítható a betűméret?
    Keresni lehet a könyvben egy szóra?
    Köszönöm szépen, kellemes ünnepeket!

    VálaszTörlés
  6. A megvilágítás erőssége állítható. Eddig inkább csak azért kapcsoltam be, hogy megismerjem a lehetőséget, azt nem tudom, hosszabb használat esetén mennyire fárasztó. A színe engem nem bántott, közel van a fehérhez. Böngésző van, könyvet lehet letölteni. De ez is maradt a 'van lehetőség' szintjén; böngészni, letölteni inkább a számítógépen szoktam, azon sokkal kényelmesebb és gyorsabb. Utána a Calibre programmal konvertálni is tudom - erre már volt szükségem.
    A pdf használhatósága attól függ, mennyire szabványos a felépítése. Jó esetben lehet méretet állítani. Rémlik, hogy amikor az infókat gyűjtöttem, volt saját pdf-átalakításra is ígéret valahol. De ha pl. képből csinálták, akkor nincs sok lehetőség. Nekem néhány napja egy html-lel gyűlt meg a bajom, van valami a stílus szekciójában, amit nem tolerál a Lexis. Egyszerűen nem jeleníti meg. De megint csak azt mondom, ez nem az olvasó hibája, hanem sok gyanús fájl lelhető a neten.
    Úgy emlékszem, szókeresés van, de azt még nem használtam.

    VálaszTörlés
  7. leginkább engem az zavar, hogy éjszaka a bekapcsolásnál nincs háttér világítás. föl kell gyújtanom a villanyt, hogy kezelni tudjam a készüléket. a most oslvasott rovatban pedig nem jelenik meg az a könyv, amit éppen olvasok. Ez komoly hiba, szerintem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az első problémádra megtaláltam a megoldást. Bejelentkezés után az alsó ikonsorban a Beállítások-at kell választani, azon belül a Power Management (ennek úgy tűnik, elmaradt a magyarítása), ott az első, erősen tört magyarságú menüpontnál be kell tenni a pipát. A rendszer felébredésekor eszerint kigyújtja a háttérvilágítást. Ki is próbáltam.
      A második problémádat nem tudtam reprodukálni. Nekem ki szokta emelni az aktuális olvasmányomat. Halványan rémlik, hogy valamelyik fájltípusnál előfordult, hogy nem tette, de nem emlékszem, melyik volt.

      Törlés
    2. A háttérvilágítást az alsó gomb hosszú megnyomásával is lehet ki-be kapcsolni.

      Törlés
  8. Üdv! Most vettem egy ilyen e-book olvasót. Mennyire normális az, hogy használat közben, amikor az érintő képernyőt használom, "villog" a kép? Nem tudom jobban elmagyarázni, amikor tölt, villan egyet-kettőt... Valamit át kellene állítanom?

    VálaszTörlés
  9. Nem tudom, mire gondolsz, én semmi zavarót nem tapasztaltam. Lapozásnál a régi és az új tartalom egy pillanatra átfed, de szövegnél ez nem nagyon feltűnő.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Lehet, hogy erről az átfedésre gondolok én is. Bár ez szerintem zavaróbb, vibrálásnak mondanám. Találtam egy youtube videót is erről az e-book olvasóról, amin hasonlót tapasztalok. Szövegeknél én sem látom, de minden másnál igen. Hogy derítsem ki, hogy ez normális-e?

      Törlés
    2. Teljesen normális. Azért csinálja, hogy időnként minden pixel át legyen forgatva, ne ragadjanak be. Szándékosan is elő tudod idézni, a jobb oldali lapozó gombot kell hosszan nyomni. Én szoktam olyan elvetemült dologra is használni, hogy képregényt (mangát) olvasok rajta. Ott gyakran előfordul, hogy lapozás után az előző oldal nyomai még láthatók. Ekkor egy szándékos átforgatás kijavítja az esetleges hibákat. A hátránya, hogy lényegesen megnöveli a fogyasztást, hiszen ez a művelet minden pixelt kétszer megmozgat: a fehért feketére, a feketét fehérre változtatja, majd mindent vissza az eredeti állapotra.

      Törlés
  10. Szerintem nem rendellenes. Néztem más gyártású ebook-olvasóról is videót, annál is hasonló effekt van képtartalom váltásánál.

    VálaszTörlés
  11. Teljesen normális működés. Időnként átforgatja a pixeleket, hogy ne ragadjanak be, és ezt úgy teszi, hogy invertálja a képernyő tartalmát (az épp fehér pixeleket feketére változtatja, a feketéket pedig fehérre), majd rögtön visszaállítja az eredeti állapotot. Ezt egyébként szándékosan is elő lehet idézni a jobb oldali lapozógomb hosszú megnyomásával. Az alsó gombot hosszan nyomva pedig a világítás kapcsolható ki-be.

    VálaszTörlés
  12. Üdv ez azért jobb a többi ebooknál, mert android fut? Használtam kindle-t és alcort, de most megint kell vennem. Köszönöm, Péter

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az Android előnye az lehet, hogy ha valaki az olvasáson kívül más programot is szeretne használni, elég nagy a repertoár. Bár ezen a masinán régi verzió van.
      Én azért döntöttem mellette, mert az érintőképernyő, háttérvilágítás, kompatibilitás témáiban a legjobb ár/érték arányúnak találtam. Azóta sajnos, a hátrány is megjelent: a kijelző beadta a kulcsot, és a helybéli lágyszívű szerviz nem tud szerezni. Elterjedtebb készülékhez ez nyilván jobban működne.

      Törlés
  13. Szia! Tudsz valakit aki szervízeli Budapesten? Tegnap napközben még működött, este már be sem kapcsol, a gépem sem látja ha töltőre teszem..😢

    VálaszTörlés
  14. Nekem itt segítettek, amikor elszállt az olvasó: https://itmarket.hu/

    VálaszTörlés